Hoppa till innehåll

Möt skivbolagsdirektören som spelar själv och slår ett slag för skånsk dansbandskultur

  • Nyhet, Toppnyhet
  • 6 min read
Musiken har varit en röd tråd genom hela livet för Bosse Nilsson. Foto: Melody Records

Bosse Nilsson från Landskrona har arbetat med dansbandsmusik sedan 1990-talet. Musiken är en stor del av hans liv. Han driver och äger skivbolaget Melody Records, med flera kända dansband som samarbetspartners, han skriver egna låtar och spelar i bandet Prebens Pågar. Dansbandsnytt fick en personlig intervju med skånepågen.

– Jag kände tidigt i mitt liv att det var musik jag ville hålla på med och på den vägen är det.

Under högstadietiden cyklade en ung Bosse omkring i Landskrona, med en fyrkanals bandspelare som han fått av sina föräldrar, och spelade in band som repeterade. Några år senare byttes den ut mot en bättre inspelningsutrustning.

– I slutet av 1980-talet skaffade jag mig en egen lokal, en låtskrivarlya. Jag började skriva egna låtar mera professionellt och hjälpte samtidigt andra band med att spela in deras låtar. Låtskrivarlyan blev snabbt en populär plats och var ofta en mötesplats för både band och artister.

Ett yrkesliv inom musikens värld tog snabbt fart för Bosse. Foto: Privat

Tog steget in i dansbandsvärlden

Under den här perioden tog han också klivet in i dansbandsvärlden på allvar, som medlem i bandet Chivers. Där spelade också en viss Anders Dahlgren, i dag basist i Lasse Stefanz.

– Vid den här tiden fanns det enormt många dansställen i Skåne och även i Landskrona. Många unga killar valde att hoppa med ett dansband istället för att ta ett vanligt jobb. Du kunde leva på musiken utan problem. Jag spelade både i Chivers och i olika rockband.

Det egna musicerandet har han fortsatt med. Sedan 30 år tillbaka är han medlem i bandet Prebens Pågar. Ett band som det råder lite delade meningar om i dansbandsvärlden, i alla fall enligt bandmedlemmarna själva.

– Inom dansbandsvärlden är det många som säger att vi inte är ett dansband, lika många utanför dansbandsvärlden säger att vi är ett dansband. Själva bryr vi oss inte så mycket, utan försöker bara göra bra spelningar och släppa bra musik. Vår musik finns i alla fall tacksamt med på många dansbandslistor och vi delar scen med många andra dansband. Den 29 september ska vi exempelvis spela tillsammans med Perikles igen, i Dagstorp.

Prebens Pågar, med Bosse till höger i bild. Foto: Melody Records

Har alltid skrivit egen musik

Att skriva egen musik är något som ligger honom varmt om hjärtat. I dag skriver han alla låtar till Prebens Pågar och ibland till något annat band, som exempelvis Perikles. Annat var det förr. Då var skrivandet mera utbrett.

– Jag har alltid skrivit musik själv och det har under årens lopp blivit många låtar till olika dansband. Christer JC Ericsson i Lasse Stefanz hjälpte mig mycket under 1990-talet, vilket jag är evigt tacksam för. Kaj Lundén-Welden på Golden Songs fick ut min musik. Jag har honom också att tacka för mycket.

Bosse har bland annat skrivit musik till Christina Lindberg, Sten & Stanley, Grönwalls, Perikles, Wizex, Jannez, Lasse Stefanz, Barbados, Titanix och flera andra.

– 1993 fick jag med min första låt på Svensktoppen. Det var ”Ett litet hus intill vägen” med Christina Lindberg, det var förstås stort. Samma år toppade Sten & Stanley den norska dansbandstoppen med min låt ”När du skrattar och ler”. 

Året efter, 1994, fick han med ett bidrag till Melodifestivalen. Låten ”Vill du resa till månen med mig” hade vunnit förtroendet hos Sveriges Television att komma med. SVT föreslog flera artister, men för Bosse Nilsson var valet inte svårt. Perikles skulle göra bidraget.

Röda Korset

– Lars ”Lunkan” Lundgren i Perikles hade sjungit på demon som vi skickade in till SVT. Jag kände att ingen annan kunde göra låten bättre än dem, och så blev det också. Låten hamnade på en hedersam sjätteplats och att ha varit med i Melodifestivalen är både stort, roligt och hedrande.

Startade eget skivbolag

På 1990-talet startade Bosse Nilsson ett eget skivbolag: Melody Records. Under årens lopp har bolaget gett ut 100-tals skivor, många just inom dansbandsgenren. 

Southern Brothers, som dock inte spelar dansbandsmusik. Foto: Melody Records

I dag finns populära dansband som Engdahls, Brogrens, Holidays, Swedish Dance Mafia, Helene & Gänget samt Prebens Pågar på kontrakt med skivbolaget.

– Vi har en professionell studio och varje vecka rullar inspelningarna på, och en hel del dansband är det. Men vi jobbar också tillsammans med en hel del andra artister som inte är knutna till dansbandsgenren. The Buckaroos, Jerry Carlsson & The Legends, Southern Brothers, Jalle Ohlsson, Skånska maffian och The Yankees är några andra av våra intressanta artister, säger Bosse och fortsätter:

– I studion gör vi även inspelningar, mixningar, mastering till artister och band som ligger på andra skivbolag. Studion är öppen för alla. Glädjande nog är många av våra artister representerade på de stora spellistorna hos Spotify och på radiokanalernas spellistor, bland annat hos P4.

Bosse i studion när den höll till på Öresundsvarvet, varifrån den flyttade 2018. Foto: Privat

Bosse driver också ett musikprojekt tillsammans med Lars ”Lunkan” Lundgren i Perikles. Under pandemiåren drog de på allvar igång bandet Southern Brothers.

– Musiken vi släpper tycker folk genremässigt påminner om såväl Tom Petty som Traveling Wilburys. Vi har i alla fall fått fin respons och några av våra släppta singlar har rullat på spellistorna hos P4.

Är det lätt att nå ut med dansbandsmusiken i dag?

Här måste jag ta chansen och berömma Pär Winberg på Atenzia Records. Han gör ett fantastiskt arbete för dansbandsmusiken i Norden. Utan honom hade det inte sett så positivt ut för dansbandsmusiken som det gör i dag. Pär har sett till att lyfta fram dansbandsmusiken på de digitala musiktjänsterna, och hur viktigt det är förstår nog alla.

Hur kan det komma sig att Skåne står sig så starkt inom dansbandsgenren? 

Jag tror att en anledning är att här finns en stark dansbandskultur. Skåne är litet till ytan, men här fanns det förr massor av dansställen, dansrotundor och folkparker, både på landsbygden och inne i städerna. Du kunde i stort sett dansa vilken dag som helst under veckan och avstånden var korta. Givetvis bidrog detta till att vi hade många dansband här. Skåne är fortfarande ett starkt fäste för dansmusiken, dansbanden och dansbandskulturen som lever vidare, avslutar Bosse Nilsson.

/ANDERS NORIN, REPORTER